Kertészkedés – magültetés (2025.02.07.)
Iskolánkban az idei tanév harmadik bázisintézményi programjára 2025. február 7-én került sor. A „Kertészkedés – magültetés” program keretében tanulóink és vendégeink együtt ismerkedtek a növénygondozás alapjaival, és saját kezűleg ültettek magokat.
A résztvevők nemcsak a kertészkedés fortélyait sajátíthatták el, hanem megtapasztalhatták a természet közelségét és az alkotás örömét is. A program célja az volt, hogy a diákok számára játékos, élményszerű módon mutassuk be a fenntarthatóságot és a környezettudatos gondolkodás fontosságát.



Alkotónap – téli ünnepkör (2024.12.13.)
Bázisintézményünk a téli ünnepkörhöz kapcsolódóan 2024. december 13-án egy különleges alkotónapot szervezett, amelyen nemcsak diákjaink, hanem a kisnánai általános iskolából érkező tanulók is részt vettek. A nap változatos kézműves tevékenységekkel várta a résztvevőket, több pedagógiai célt is szolgálva.
A diákok megismerkedtek a nemezeléssel, sós gyurmából karácsonyi díszeket, valamint papírfonással gyönyörű karácsonyfákat készítettek. Ezek a tevékenységek nemcsak a művészi önkifejezést tartották szem előtt, hanem lehetőséget adtak arra is, hogy a tanulók jobban megismerjék a téli ünnepkör kulturális és szimbolikus elemeit.
A program kiemelt figyelmet fordított a finommotorikus készségek fejlesztésére. A gyapjú nemezelése, a gyurma formázása, festése és a papírfonás mind precíz, aprólékos mozdulatokat igényelt, amelyek segítették a diákok kézügyességének és koncentrációjának fejlődését. A közös alkotás során pedig lehetőség nyílt az ötletek megosztására és az együttműködésre is.
Az alkotónap célja nemcsak a kreatív készségek fejlesztése, hanem a kulturális hagyományok megőrzése és továbbadása volt. Ezáltal minden résztvevő személyisége, szociális érzékenysége és kulturális tudatossága gazdagodott.
Hálásak vagyunk minden résztvevőnek és szervezőnek ezért a felejthetetlen napért!





Kertészkedés – őszi betakarítás – Munkára nevelés a mezőgazdaság segítségével
Célja és rövid leírása
A tanulók megtapasztalják a fizikai munka értékét, megértik a természet és az ember közötti kapcsolatot, és felelősséget éreznek a közösségi munka és a környezetük iránt. A foglalkozás egyben lehetőséget teremt a munkára nevelésre, és arra, hogy a diákok értékeljék a saját erőfeszítéseiket és azok eredményeit.
A tanulók egy rövid ismertető során megismerkednek az iskolakertben található növényekkel, azok jellemzőivel és a betakarítás időszakával, a betakarításhoz szükséges eszközökkel, megtanulják, hogyan használják azokat biztonságosan. A gyakorlati munka során a tanulók csoportokban, feladatokra bontva végzik a betakarítást. A betakarított termények esetén különböző tárolási technikákat sajátítanak el. A foglalkozás végén közösen értékelik a betakarított termények mennyiségét és minőségét, a tanulók munkáját. A bemutató órát közös beszélgetés zárja a munka értékéről, a közösségi munka fontosságáról, és arról, hogyan befolyásolja a munkavégzés az egyén és a közösség életét.
Alkotónap – téli ünnepkör
Célja és rövid leírása:
A téli ünnepkör köré szerveződő alkotónapunk több fontos pedagógiai cél elérését szolgálja. Elsődleges célként a kézműves tevékenységeken keresztül a tanulók kreativitásának fejlesztése áll a középpontban. A téli tájképek rajzolásával és festésével, valamint a papírdíszek (pl. hópihe, fenyőfa) és természetes anyagokból készült díszek (pl. tobozmanó) alkotásával a tanulók nem csak művészi kifejezőképességüket fejlesztik, hanem betekintést nyernek a téli ünnepkör hagyományaiba és szokásaiba is, hiszen ezek megismerése nagyban hozzájárul a tanulók kulturális tudatosságának, és az ünnepek iránti érzékenységének fejlődéséhez.
A finommotorikus készségek fejlesztése szintén fontos szerepet kap a bázisintézményi programon. A precíz mozdulatokat igénylő kézműves tevékenységek, mint a papírvágás és díszítés hozzájárulnak a tanulók kézügyességének és koordinációs képességének javításához.
A program szociális és kulturális aspektusai is jelentősek. A közös alkotás révén a tanulók közösségi élményben részesülnek, ami erősíti az iskolán belül a tanulók közötti kapcsolatot és a csoportmunkában való együttműködést.
Összességében az alkotónapunk sikeresen ötvözi a kreatív és kézműves tevékenységeket az oktatási és nevelési célokkal, így hozzájárulva a tanulók személyiségének, készségeinek és tudatosságának átfogó fejlődéséhez.
Kertészkedés – magültetés – Munkára nevelés a mezőgazdaság segítségével
Célja és rövid leírása:
A tanulók megtapasztalják a fizikai munka értékét, megértik a természet és az ember közötti kapcsolatot, és felelősséget éreznek a közösségi munka és a környezetük iránt. Megismerkednek a különböző zöldség-, gyógy- és dísznövények magjaival, megtanulják az alapvető vetési technikákat, és megértik a növények növekedésének folyamatát.
A tanulók egy rövid elméleti áttekintés során megismerkednek különböző növények magjaival, és azok jellemzőivel, a magok élettartamával és tárolásuk jelentőségével. A gyakorlati tevékenység során a tanulók üres műanyagdobozokba talaj betöltése után elültetik a kiválasztott magokat, majd címkéket készítenek az elültetett mag nevével. A foglalkozás végén gondozási jó tanácsokat kapnak, hogyan kell a növényeket elhelyezni (napfény, hőmérséklet), locsolni, mikor és hogyan ültethetők át a növények a szabadföldbe. A bemutató óra zárásaként minden résztvevő saját magának ültet paprika- és paradicsommagot, amit az óra végén hazavihet.
Bázisiskola: egyetlen diákról sem mondanak le
Alkotónap – Dédanyáink játékai
Célja és rövid leírása:
A bázisintézményi alkotónapunkon a résztvevő pedagógusok és az iskolánk tanulói képzeletben visszarepülnek dédanyáink korába, és természetes anyagokból megtanulják elkészíteni és használni a hagyományos népi játékokat, a régi idők egyszerű, de szórakoztató gyermekjátékait, miközben kreativitásukat és kézügyességüket is fejlesztik.
Hagyományőrző alkotónap a roma múltról
Kertészkedés – palántázás, kiültetés
Célja és rövid leírása:
A tanulók megtapasztalják a fizikai munka értékét, megértik a természet és az ember közötti kapcsolatot, és felelősséget éreznek a közösségi munka és a környezetük iránt. Megértik a palánták szabadföldbe ültetésének fontosságát, megismerik a megfelelő növényültetési technikákat.
A tanulók rövid elméleti áttekintés során megtanulják, mikor és hogyan döntsenek a kiültetésről, hogyan válasszák ki az egyes növények esetében a megfelelő helyet a veteményeskertben (fény, talaj, távolság, ültetési mélység). A gyakorlati tevékenység során a tanulók ásók és kapák segítségével elültetik a tejes dobozokban nevelkedett palántákat. A foglalkozás végén gondozási jó tanácsokat kapnak az újonnan ültetett palánták gondozásáról (locsolás, gyomlálás), a kártevők és a betegségek elleni hatékony védekezésről.
A bemutató órát közös beszélgetés zárja a munka értékéről, a közösségi munka fontosságáról, és arról, hogyan befolyásolja a munkavégzés az egyén és a közösség életét.
Munkára nevelés volt a célja a palántázásnak is a gyöngyösoroszi iskolában