A Gyöngyösoroszi Általános Művelődési Központ közoktatási intézményeiben 2009. szeptember 1-től kompetencia alapú oktatás kerül bevezetésre pályázat megvalósításaként.
Községi valium
Önkormányzatunk sikeresen pályázott a Társadalmi Megújulás Operatív Program oktatási esélyegyenlőség és integráció intézkedésének keretében „Kompetenciafejlesztés Gyöngyösoroszi innovatív intézményeiben” címmel.A közoktatási intézmények működtetése országosan és helyi szinten nálunk is nagy megpróbáltatást jelent a fenntartó számára. A közoktatásban elindult változásokat az iskoláknak, óvodáknak követniük kell, és ehhez forrásbevonásra van szükség.
A TÁMOP-3.1.4/08/2 „Kompetenciaalapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” című projekttel – amely az Európai Unió támogatásával és az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával jön létre – 31. 871.960 Ft elnyert összeggel lehetőséget kapott a gyöngyösoroszi óvoda és iskola a szakmai fejlődésre, eszközrendszerének bővítésére.
A sikeres pályázatnak köszönhetően az óvoda mindkét csoportjában alkalmazásra kerül a komplex programcsomag, amely a négy természeti elem – a föld, a levegő, a tűz, a víz – témakört tartalmazza.
Az iskola öt bevont tanulócsoportjában indul el a kompetencia alapú
oktatás a következő kulcskompetencia területen: 1. és 5. évfolyamon szövegértésszövegalkotás, 2. és 7. évfolyamon matematika, 4. évfolyamon idegen nyelv/német és szociális életvitel.A projekt a hátrányos helyzetű gyermekek esélyegyenlőségének elősegítése érdekében a személyközpontú bánásmód, a tevékenységközpontú pedagógiai módszerek előtérbe kerülésével lehetővé teszi a hátrányos helyzetű és a sajátos nevelési igényű
gyermekek, tanulók integrálását. Kialakulnak a lemorzsolódás és kirekesztődés megelőzését támogató egyéni utak. Olyan ismeretekre és képességekre tesznek szert a gyermekek és a tanulók, amelyek szociokulturális hátrányaik miatt nem valósulnának meg. Felkészíti őket az egész életen át tartó tanulásra, a több területen érvényesülni tudásra.A pedagógusok felkészülnek a korszerű pedagógiai módszerek elsajátítására, az újfajta tanulásszervezési eljárások alkalmazására. A pályázat megvalósítása, fenntartása innovációt hoz létre az óvoda és iskola pedagógiai programjában, mellyel a gyermekek képességeinek
fejlesztését hatékonyabban tudják intézményeink megvalósítani.TÁMOP 3.1.4 pályázat alapadatai
Kódszám: TÁMOP 3.1.4-08/2-2009-0080
A 2009.09.01-től az óvodában és az általános iskolában bevezetésre került kompetencia alapú oktatással lehetőségünk volt a hátrányos, halmozottan hátrányos helyzetű és SNI tanulók esélyegyenlőségének javítására, a sikeres munkaerő-piaci alkalmazkodáshoz szükséges, az egész életen át tartó tanulás megalapozását szolgáló képességek fejlesztésére, a kompetencia alapú oktatás elterjesztésére. Az oktatási programok, a kooperatív technikák, projektmódszer, témahét, a modern pedagógiai módszerek alkalmazása, a digitális tartalmak, taneszközök oktatási gyakorlatban való használata, az újfajta tanulásszervezési eljárások, a tevékenységközpontú technikák alkalmazásával olyan ismeretekre, képességekre tesznek szert a gyermekek, tanulók, amelyek szociokulturális hátrányaik miatt nem valósulnának meg. A létrehozott innovációkkal a gyermekek képességeinek fejlesztését hatékonyabban tudjuk megvalósítani. A felfedezés örömével, a közösségi élménnyel az ismeretük is mélyebben beépül.A projekt kedvezményezettje: Gyöngyösoroszi Községi Önkormányzat 3211 Gyöngyösoroszi, Kossuth u.147.
Feladat ellátási hely: Általános iskola, óvoda
A program címe: Kompetenciafejlesztés Gyöngyösorosziban
A projekt összköltsége: 31 871 960 Ft
A projekt kezdete: 2009.05.05.
A projekt vége: 2010.08.31.
A projekt webcíme: www.gyongyosoroszi.hu
Célok, feladatok
- A kompetencia alapú oktatás implementációja
- A hátrányos helyzetű és SNI tanulók esélyegyenlőségének javítása
- Az új módszerek intézményi alkalmazása, elterjesztése, önálló intézményi innováció megvalósítása
- A NAT szerinti kulcskompetencia-területek fejlesztését, újszerű tanulásszervezési eljárások alkalmazását támogató oktatási programok és taneszközök bevezetése, adaptációja
- Tantárgytömbösített oktatás bevezetése a szakrendszerű oktatásban
- Műveltségterület tantárgyi bontás nélküli oktatása
- segítő, a kulcskompetenciák fejlesztését támogató modern pedagógiai módszertan alkalmazása
- Digitális tartalmak, taneszközök oktatási gyakorlatban való használata, digitális készségek fejlesztése. A tevékenységet úgy kell megszervezni,
hogy a programban érintett tanórák 25 %-a IKT eszközzel támogatott tanóraként valósuljon meg. - A programban érintett tanórák 41 %-a IPR módszerrel oktatottak legyenek.
- Moduláris oktatás elterjesztése
A 2009/10. tanévben az iskolában két tanulócsoportban „Szövegértés-szövegalkotás” kulcskompetencia területen, két tanulócsoportban „Matematika” kulcskompetencia területen, egy tanulócsoportban idegen nyelv/német kulcskompetencia területen, egy tanulócsoportban „Szociális és életvitel” kulcskompetencia területen a kompetencia alapú oktatási programcsomag került bevezetésre.
Az óvodában mindkét csoportban a Komplex óvodai programcsomag került bevezetésre.
Az oktatási programok alkalmazása során újszerű tanulásszervezési eljárások alkalmazására is sor kerül.
A program megvalósítása során fejlesztési innováció, önálló innováció kidolgozása történik a pedagógiai programban. A referencia intézményektől jó gyakorlatokat veszünk át, ill. a saját jó gyakorlatainkat, önálló fejlesztéseinket közzétesszük az Educatio honlapján.
A projekt során megvalósult innovációk
„Árpád unokái vagyunk”
(Kétnapos kirándulás az Ópusztaszeri Nemzeti Történelmi Emlékparkba és környékére)
Készítették:Balázs Éva, Besze Zsoltné, Szőkéné Berzsenyi Györgyi, Szőke Kálmán, Vágóné Kovács Elvira, Zeke Magdolna
A program bevezetése
Intézményünk 1996. december 11-én Árpád napján , a millenáris tiszteletére vette fel Árpád fejedelem nevét. A kirándulás közvetlen célja az volt, hogy tanulóink megismerkedjenek őseink életével, szokásaival. Ópusztaszer a magyarság történelmének, múltjának, identitás-tudatának fontos helyszíne.
Gyermekeink túlnyomó többsége halmozottan hátrányos helyzetű, így csak szervezett keretek között, a pályázati forrásokat felhasználva vált lehetővé, hogy nemzeti múltunkat ne csak könyvekből tanulmányozzák, hanem életre szóló élményt adva a helyszínen tegyék meg azt. A tananyag mennyiségi szemléletközpontúságát felcseréli a kompetencia alapú oktatás, ahol az ismeretek elsajátításának a cselekvő részesévé válik a gyermek. Tanulóinknak nem csak új ismereteket adtunk a kirándulás során, hanem viselkedésmintát is, valamint a tankönyv száraz tananyagai életszerűvé és ez által feldolgozhatóvá is váltak.
„… szeretnénk tanulóinkat megismertetni nemzeti kultúránk és történelmünk eseményeivel, kiemelkedő személyiségeivel és hagyományaival, hogy mindezek megbecsülése révén tápláljuk a gyermekekben a haza, a szülőföld iránti szeretetet.”/ részlet a PP – ból /
A kirándulás előkészítésébe bevontuk a szülőket, ilyen módon is erősítve a családokkal való kapcsolattartást.Közvetlen célok:
A résztvevők kapjanak átfogó képet őseink életéből.
Ismerjenek meg lakóhelyükön kívüli környezetetIsmerkedjenek meg azokkal a helyszínekkel, a növény- és állatvilág azon jellegzetességeivel, amivel idáig csak tanórai környezetben találkozhattak.
Vegyenek részt szabályok állításában, ezeknek elfogadásában és elfogadtatásában.Közvetett célok:
Esztétikai érzék fejlesztése természetes és épített környezetben
Tantárgyi integráló környezet sokoldalú felhasználása
Tanárainak és társainak megismerése a szokottnál szabadabb környezetben
Alkalmazkodni egy számukra idegen környezet elvárásaihoz
Alkalmazkodni a természeti környezet hatásaihoz
Felelősségérzet saját és társai testi épségéhez
Önállóságra nevelésLásd részletesen:
http://kosar.educatio.hu/index.php/intezmenyi_innovacio/sajat_innovacio_print_show/siId/1482/1279012718.edu
Normál tantervű Matematika kompetenciaterület a kerettantervére épülő óratervezet
Háromszögek, sokszögek.
Speciális négyszögekről tanultak ismétlése, mélyítése
( 0753 MODUL BEVEZETŐ ÓRA)Készítette: Zeke Magdolna
Téma: Négyszögek csoportosítása különböző szempontok alapján.
Speciális négyszög definícióinak rendszerezése, a tanultak mélyítése, gyakorlásaCél: Legyenek képesek a gyerekek a háromszögeket osztályozni szögeik és oldalaik nagysága szerint.
Ismerjék a speciális háromszögek és négyszögek, valamint a szabályos sokszögek szimmetriatulajdonságait.
Tudjanak ezekből következtetni oldalak, illetve szögek egyenlőségére.Képességfejlesztés fókuszai: Sík és térszemlélet fejlesztése. Rész és egész viszonya.
Fogalmak szemléleti megalapozása. Deduktív és induktív következtetések. Állítások igaz – hamis voltának megkülönböztetése.Lásd részletesen:
http://kosar.educatio.hu/index.php/intezmenyi_innovacio/sajat_innovacio_print_show/siId/1206/1279013142.edu
Pályaválasztás – pályaorientáció
(három hetet meghaladó projekt)
Készítette: Balázs Éva, Zeke Magdolna
A projekt körvonalazása
Téma megnevezése: Pályaválasztás, pályaorientáció
Cél: Minél szélesebb körű megismerése a pályáknak, szakmáknak, alaposabb önismeret
Célcsoport: 7 – 8 osztályos tanulók
Időkeret: 14 hét
Produktum: Faliújság készítése
Pályaismereti vetélkedő
Tantárgyi kapcsolódás: rajz, magyar, informatika, biológia, földrajz, fizikaTervezés
- A folyamat vázolása: szándékfelmérés, összehasonlítás az előző évi eredményekkel
- A HEPI és a megyei középiskolák kiadványainak tanulmányozása
- Előkészítő tanfolyamok ajánlása
- Interneten való kutatómunka hiányszakmákról páros és egyéni munkában
- Interjúkészítés iskolánk régebbi tanulóival, illetve az egyes szakmák képviselőivel ( elsősorban mesteremberek )
- Szülői értekezlet megtervezése
- Teadélután iskolánk régi tanulóival, akik életszerűen, naprakészen mutatják be a környező intézményeket
- A védőnői hálózat bevonása a pályaalkalmasság tekintetében
- Kapcsolatfelvétel a szándékfelmérésnek megfelelően a középiskolákkal
- Iskolalátogatás egyéni és csoportos szervezésben
- Kapcsolatfelvétel a Heves Megyei Ipari Kamarával
- A Munkaügyi Központ által szervezett szakmai napon való részvétel
Eszközök felmérése
- HEPI kiadványa
- középiskolai szórólapok, kiadványok
- számítógép, internet
- irodaszerek
- kellékek a teadélután szervezéséhez ( 28 gyermek, 5 vendég, 4 pedagógus részére )
Értékelési szempontok
- a 8. osztályban elkészült faliújság értékelése esztétikai és tartalmi szempontból
- a vetélkedő eredményessége önismereti és tanulmányi szempontból
- társas kapcsolatok alakulása, tanulók egymáshoz való viszonya
- egyéni aktivitás a projekt során
Megvalósítás (az elkészített idősablon alapján)
Értékelés
- produktum szempontjábóla
- tanulás szempontjából
- társas kapcsolatok szempontjából
Formája: önértékelés
tanári értékelés
Módszere:
kérdőíves ( tanulói )
szöveges ( tanári)
Lásd részletesen:
http://kosar.educatio.hu/index.php/intezmenyi_innovacio/sajat_innovacio_print_show/siId/1322/1279013376.edu
Saját szappanopera
„(Az Oroszi család karácsonyra készül)”(Óravázlat és forgatókönyv)
Készítette: Balázs Éva
Helyzetelemzés:
Intézményünk tanulói 90%-ban roma származásúak. A TÁMOP 3.1.4 pályázat keretében az 5. osztályban bevont csoportként vezettük be a Szövegértés – szövegalkotás tantárgyat, melyet a kompetencia alapú oktatás módszertanával valósítunk meg az EDUCATIO KHT. , 2009 által kiadott Szövegértés – szövegalkotás című tanulói munkafüzet 1. kötete alapján.
Az 5. osztály létszáma 14 fő. Összetételére jellemző, hogy 6 tanuló integrált SNI a. (enyhe fokban értelmi fogyatékos), 2 tanuló jó képességű, a többi gyenge vagy közepes teljesítményű.
Ezért a munkát 3 heterogén összetételű csoportban valósítottuk meg. A munkaforma jó lehetőséget ad a differenciálásra.A tanórai munkában a következő célkitűzések valósultak meg:
- beszédkészség fejlesztése,
- figyelem fejlesztése,
- viselkedés kultúra fejlesztése,
- szocializálódás fejlesztése,
- manuális készség, finommotorika fejlesztése,
- egymásra figyelés fontossága,
- közösségépítés,
- szövegértés fejlesztése,
- szóbeli szövegalkotás fejlesztése,
- empátia kialakítása, fejlesztése,
- helyes konfliktus kezelése, fejlesztése,
- helyesírási készség (személynevek, földrajzi nevek) fejlesztése.
A tanóra a 6. modul 1. fejezet 5. témakörébe illeszkedik a Sulinova tanmenet javaslatában (A Mézga család és egyéb családok címmel).
A tanmenetjavaslat a megjelölt tanórát „kis projekt” –nek nevezi, mely előkészíti a tanév végi projektmunkát. Az elkezdett program két órában valósítható meg teljes mértékben.Lásd részletesen:
http://kosar.educatio.hu/index.php/intezmenyi_innovacio/sajat_innovacio_print_show/siId/1658/1279028628.edu
IKT eszközök a tanórán
tanmenet 1.osztály
Készítette: Besze Zsoltné
2009-2010 es tanévben az 1. osztályban bevezetésre került a szövegértés – szövegalkotás kompetencia terület.
Az osztály létszáma: 15 fő
(BTMN-es gyerek: 7fő, SNI/a: 3 fő, SNI/b : 1 fő)A bevezetésre kerülő programcsomag lehetővé tette a változatos tanulási formákat. A tanórákon az osztály vegyes összetétele ezt nagyon igényelte.
Nagyon örültem , hogy az infokommunikációs eszközök nagyon sokszor megkönnyítették a munkámat. Próbáltam úgy összeállítani az órákat, hogy figyelembe véve az egyéni sajátosságaikat érdekes tevékenységeket végezzenek a gyerekek. A számítógép, az internet számukra sem ismeretlen, természetesen csak kevés gyerek találkozott otthon ezzel.
Év végére már nagyon hozzászoktak az órákba beépített hanganyagokhoz, a laptophoz, projektorhoz. Nagyon várták azt amikor ők is kipróbálhatták a számítógépet. Egyéni differenciálásra nagyon jól lehetett használni bármelyik infokommunikációs eszközt.
A tanmenet szorosan kapcsolódik a Műszaki Kiadó Betűn innen betűn túl tankönyvéhez.Lásd részletesen:
http://kosar.educatio.hu/index.php/intezmenyi_innovacio/sajat_innovacio_print_show/siId/1659/1279028497.edu
Egészséghét
Készítette: Besze Zsoltné
Fő értéke a munkafolyamat: a gondolkodási folyamat , a gyakorlati tevékenységek megvalósítása során szerzett tapasztalatok, élmények szellemi és érzelmi hatása.
A pedagógiai projekt ismérvei:
Komplex, alkotó jellegű megismerési-cselekvési egység.
- „Valóságos” produktum létrehozásának valóságos vagy szimulált folyamata.
- A projekt tanárok és diákok partneri együttműködése.
- Az alkotó ember, a dolgokhoz való viszonyulás és az alkotó típusú munkához szükséges képességek nevelésének sajátos műfaja.
- A pedagógiai projekt a differenciálás eszköze.
- Megváltoztatja az idő- dimenzió szerepét is a tanulási folyamatban
Résztvevők : 1- 4. osztályos gyermekek
Projekthét ideje: november 9- 13
Témaválasztás indoklása: Pedagógiai Programunkban is kiemelten szerepel a Környezeti és Egészségnevelés. Minden napi munkánkban is megjelenik, az órák anyagához kapcsolódva. Különösen a téli időszak miatt is fontos, hogy többször hallják és tapasztalják a tanulók az egészségmegőrzést.
Ezért tartottuk jó lehetőségnek a Kompetencia alapú oktatás egyik témahetének projekt formában feldolgozását. Az egy héten keresztül tartó változatos tevékenységek, játékok még jobban elősegítik az egészséges életmód nevelésére fordított munkánkat.Fejlesztési cél :
- komplex gondolkodás képességének a fejlesztése
- önálló ismeretszerzésszövegértés,
- szövegalkotás
- dramatizálás, előadási képességek fejlesztése
- közösségi érzés erősítésetantárgyi kapcsolatok a gyakorlatban (környezetismeret, rajz, technika, testnevelés )
- önértékelés, önbizalom erősítése.
Lásd részletesen:
http://kosar.educatio.hu/index.php/intezmenyi_innovacio/sajat_innovacio_print_show/siId/1245/1279034707.edu
Gyermeknapi kavalkád
Készítette: Szőke Kálmán
Nevelési, fejlesztési cél:
A tanulók megismerkedhessenek az emberek közötti különbözőségek határtalanságával, kitágítsa a tanulók önmagukról és másokról szerzett ismereteit. Saját maguk elfogadásával, azoknak a készségeknek és képességeknek a megalapozása, amelyek segítségével természetesként fogadják el a többieket. Tudatosítsa azt a képet, amely bennünk, bennük él a többi emberrel, embercsoporttal kapcsolatban. Jobban megismerjék, megértsék egymást. A tanulók belássák, hogy minden embernek joga van a teljes értékű életre, a boldogságra, és ebben segíteni kell azokat, akik valamilyen oknál fogva hátrányos helyzetben vannak. Egymás segítése.Célcsoport
Az iskola minden egyes tanulóit maximális részvétellel próbáljuk bevonni.A projekt vázlata
Résztvevők: Árpád Fejedelem Általános Iskola Gyöngyösoroszi
1–8. évfolyamai ( tanulók ), pedagógusai, dolgozói, szülők, külső segítők.
Helyszín: Iskola, Mátra. ( „B” terv: Eső esetén az iskola épülete, a kultúrház és környéke lehet az akadálypálya helyszíne.)
Projekt ideje:
Három hetet meghaladó ( 2010-05-03-tól – 2010-05-28-ig.)
Cél meghatározása: Iskolai hagyományok ápolása, közösség formálás, élményszerzés, szórakozás.
Műveltségterület: Rajz, testnevelés, informatika.
Folyamatértékelés: Projekt vezetője.Tantárgyi kapcsolódások
– rajz
- Kézügyesség fejlesztése
- Plakátrajzok készítése
- Kézügyesség fejlesztése
- Ötletláda készítése papírból
– informatika
- Közvetlen tapasztalás útján szerzett élmények feldolgozása
- Rögtönzés, és együttműködés fejlesztése
Lásd részletesen:
http://kosar.educatio.hu/index.php/intezmenyi_innovacio/sajat_innovacio_print_show/siId/1160/1279029071.edu
A moduláris oktatás megvalósulása matematika műveltség területen a második osztályban
„Az egyetlen igazi tanulás: a lényünkben szunnyadó tudásnak tevékennyé ébresztése”
(Weöres Sándor)Készítette: Szőkéné Berzsenyi Györgyi
Legfontosabb cél, hogy élet közelbe hozzam az elvont matematika ismereteket. Az élet más területén is eredményesen tudják alkalmazni a gyerekek a matematikai logikát. Fejlődjön problémamegoldó képességük, és fel tudják használni a matematika eszköztárát, a legkülönfélébb hétköznapi jelenségek modellezésére.
A programcsomag nagyon sok módszertani újdonságot tartalmaz. Tapasztalatra, tevékenységre épül. Bevonja a gyerekek saját élményeit az ismeretszerzésbe, és ez által motivál. Új szervezési módokat tesz lehetővé. Problémafelvető, gyakorlatorientált. Megvalósítható az egyéni haladás. Az IKT módszerek megjelenése lehetőséget teremt az átfogó módszertani megújulásra.Évfolyam: 2. osztály
Modul: 19.
Modul anyaga: Teljes kétjegyűek összeadása, kivonása tízes átlépés nélkül
Szöveges feladatok
Időkeret: 2 óraFejlesztendő képességek:
- figyelemkoncentráció
- megfigyelés
- eszközhasználat
- önellenőrzés
- számolás, számlálás
- szövegértés
- analógiás gondolkodás
- tevékenykedtetés
- megfigyelőképesség
- emlékezettájékozódás
Lásd részletesen:
http://kosar.educatio.hu/index.php/intezmenyi_innovacio/sajat_innovacio_print_show/siId/1219/1279029443.edu
IKT eszközök a tanítás – tanulás folyamatában
Matematika második osztály
Készítette: Szőkéné Berzsenyi Györgyi
A programcsomag nagyon sok módszertani újdonságot tartalmaz. Tapasztalatra, tevékenységre épül. Bevonja a gyerekek saját élményeit az ismeretszerzésbe, és ez által motivál. Új szervezési módokat tesz lehetővé. Problémafelvető, gyakorlatorientált. Megvalósítható az egyéni haladás. Az IKT módszerek megjelenése lehetőséget teremt az átfogó módszertani megújulásra.
Lásd részletesen:
http://kosar.educatio.hu/index.php/intezmenyi_innovacio/sajat_innovacio_print_show/siId/1992/1279029650.edu
Moduláris oktatás
Német nyelv 4. osztály
Készítette: Vágóné Kovács Elvira
A mindennapi életben egyre gyakrabban fordul elő, hogy a gyakorlatban is használható nyelvtudásra lenne szükség. Napjaink munkaerő-piaci helyzete is megköveteli legalább egy idegen nyelv megfelelő szintű használatát.
Minél kötetlenebb, játékosabb formában találkoznak a nyelvvel, annál természetesebbé válik számukra az idegen nyelv tanórán kívüli használata. Ennek a célnak a megvalósítását szolgálja a tevékenységek változatos jellege is.Témaválasztás
Az idegen nyelv oktatását a 4. évfolyamon Kocsány Piroska-Liksay Mária: Pass auf!1 Neu című tankönyvéből heti három órában 4.évfolyamon kezdtük. A programcsomagok alkalmazásának az éves óraszám 30%-t kell lefednie. A tankönyvhöz , a tanulók szociális hátterét és képességeit is figyelembe véve az A1- szintű nyelvi modulokból választottam.
Ezek: Bevezető szakasz/In der Schule
Témafeldogozás/Im Zirkus
Témák és tevékenységek/ KreiseLásd részletesen:
http://kosar.educatio.hu/index.php/intezmenyi_innovacio/sajat_innovacio_print_show/siId/1661/1279030045.edu
„Széles a Duna…”
víz témakör, komplex tevékenység
Szerzők:
Dudásné Szabó Zsuzsanna, Nagyné Német Edit
Záprelné Erdélyi Éva
A projekt kidolgozása
Téma: Vízparton élő állatok, növények
Korosztály: 4-5 éves, 5-6-7 éves
Időpont: 2010. március 18.
Megelőző team munka: 2010. március 8- 12.Áttekintő táblázat:
Nevelési területek
|
||||
Külső világ tevékeny megismerése |
Vizuális nevelés |
Irodalmi, anyanyelvi nevelés |
|
Mozgás |
Élő- élettelen környezet |
||||
Vízparton élő állatok, növények |
|
Weöres Sándor: Éren-nádon |
|
|
Lásd részletesen:
http://kosar.educatio.hu/index.php/intezmenyi_innovacio/sajat_innovacio_print_show/siId/2350/1279032065.edu
Óvodás gyermekek fejlődésének
nyomonkövetéseSzerzők:
Dudásné Szabó Zsuzsanna, Nagyné Német Edit
Záprelné Erdélyi ÉvaTémaválasztás indokoltsága, alkalmazása
A fejlesztés érdekében szükséges minél több ismerettel rendelkeznünk az adott gyermekről.
Az eddigi többféle dokumentumkészítést (anamnézis, DIFER, etnikai gyermekek felzárkóztatása) a jelenlegi innovációval kívántuk egységessé tenni az óvodától az iskolába lépés időszakáig. Az elkészített anyag felöleli a gyermek óvodai életének egészét.Saját készítésű nevelési programmal dolgozunk. Ehhez alakítottuk a gyermekeket megfigyelő írásos rendszerünket, valamint a fejlesztés tervezését.
A gyermekek megfigyelésének tapasztalatait évente két alkalommal rögzítjük, remélve ez megkönnyíti a gyermekek fejlesztési tervének készítését, és segítséget nyújt az óvodából az iskolába való átmenethez.
Az elkészült dokumentumot minden olyan óvodának ajánljuk, akik hátrányos, illetve halmozottan hátrányos helyzetű gyermekeket nevelnek.
Lásd részletesen
http://kosar.educatio.hu/index.php/intezmenyi_innovacio/sajat_innovacio_print_show/siId/2355/1279032366.edu
Az innovációk részletesen kidolgozott tartalmai, produktumai, fejlesztési dokumentációi az Educatio Kht. honlapján olvashatóak.