CSODASZARVAS ISKOLAI KÖZÖSSÉGI PROGRAM
Területei és főbb céljai:
Környezetvédelem, természetismeret, tudatos fogyasztói magatartás
Ismeret
Megismerik a kulturális identitás jelentős részét képező jeles napokat, hagyományokat, a hozzájuk kapcsolódó szokásokat, tárgyakat, valamint a tárgyak sorsát – nyersanyagtól hulladékig -, illetve ezen sors kulturális meghatározottságát.
Készség
Fejlődik figyelmük, memóriájuk, kreativitásuk, önkifejezésük és önértékelésük.
Attitűd
Kialakul a társadalom és a környezet problémáira nyitott, szociálisan érzékeny, a fenntarthatóságért felelősen cselekedni kész és képes szemlélet.
A heti program során a gyerekek két eltérő, de összefonódó aspektus megismerésében vesznek részt. Egyrészt a kulturális identitást meghatározó hagyományok, jeles napok, kulturális szokások feltérképezésével foglalkoznak, megismerve ezzel saját közösségük hagyományait, kultúráját, kulturális kapcsolódási pontjait. Azt is megismerik, milyen jeles napokat ünnepelnek a településen, tudatosodik ezek jelentősége és különlegessége. Milyen hagyomány gyakorlásában különböznek például a szomszédos településtől? Esetleg sehol máshol nem ünneplik így ezt a jeles napot? Mikor ünneplik, és meddig tart a program? Milyen hagyományok kapcsolódnak hozzá?
Másrészt a tárgykultúra történetével és jelenével foglalkoznak, megismerkednek a tárgyak sorsával – a nyersanyagtól a hulladékig. Megtapasztalják, hogy a tárgyak elkészítése, majd leselejtezése milyen környezeti terheléssel jár, s hogy ez mennyire kultúrafüggő. Megtapasztalják, hogy a fogyasztói kultúra dinamikájában, a nyersanyag kitermelés – feldolgozás – gyártás – szállítás – vásárlás – hulladékkezelés folyamatában hol és hogyan jelenik meg az egyéni választás lehetősége, valamint azt, hogy döntéseink milyen kapcsolatban állnak a természeti környezettel.
Közlekedés, KRESZ, Sport és egészségre nevelés
Tanulási célok
Ügyességük és mozgáskoordinációjuk fejlődjön, sajátítsák el a biztonságos kerékpáros közlekedés, a kerékpárhasználat, az elsősegélynyújtás és a balesetmegelőzés alapvető ismereteit. Bővüljenek ismereteik a kerékpáros közlekedés szabályairól és a közlekedés közbeni normákról.
Nevelési célok
Fejlődjön az együttműködésük, önzetlenségük, segítségnyújtásuk, empátiájuk, csapatmunkájuk és felelősségérzetük. Szabálytudatuk erősödjön.
Ismeret
Megtanulják a biztonságos (kerékpáros) közlekedés szabályait, a kerékpár szükséges, kötelező felszereléseit, a bicikli helyes beállítását, a biciklis eszközök használatát. Megismerkednek a kerékpárok fajtáival, a közlekedési jelzőtáblákkal, az elsősegélynyújtás és a balesetmegelőzés alapjaival. Fejlődik önismeretük.
Készség
Fejlődik az ügyességük, motoros teljesítőkészségük, felelősségérzetük, együttműködésük, magabiztosságuk, szabálykövetésük. Fejlődik a reflektáló és koncentrációs készségük.
Attitűd
Kialakul az egymás iránti és a biztonságos kerékpározás iránti pozitív hozzáállás. Erősödik a csoportkohézió.
Nemzeti és kulturális identitás, hagyományőrzés, anyanyelvápolás
Tanulási célok
A hét során jobban értsék meg a térbeli-időbeli viszonyokat. Fejlődjön az együtt mozgásuk, teherbíró képességük. Bővüljenek ismereteik a népi kultúra témakörében.
Figyelemkoncentrációjuk fejlődjön.
Nevelési célok
A társas környezetben szükségleteik és érzelmeik kifejezésével pozitívan fejlődjön önértékelésük. Elfogadóan viszonyuljanak a nemzeti hagyományokhoz. Kölcsönösségen és etikus magatartáson alapuló kapcsolatokat alakítsanak ki.Találkozzanak az újraalkotás örömével. Együttműködően viszonyuljanak egymás iránt.
Ismeret
Bővülnek a gyerekek ismeretei a népi játékokról, népdalokról, mondókákról. Megismerik a természetes anyagok megmunkálási folyamatait, a koreográfia alapvető elemeit.
Készség
Képessé válnak egy-egy táncelem megvalósítására. Fejlődik mozgáskultúrájuk, ritmusérzékük, figyelemkoncentrációjuk.
Attitűd
Érdeklődéssel fordulnak a közösségben megtanulható és eljátszható népi játékok és táncok felé.
Életvezetés, családi életre nevelés, közösségi szerepvállalás
Tanulási célok
Ismerjék meg az „Egy mindenkiért, mindenki egyért” jelmondat üzenetét. A hét programjai során fejlődjön ön- és társismeretük, mások iránti felelősségtudatuk. Tanulják meg felismerni szerepüket és kibontakozási lehetőségüket a csoportban. Ismerjenek meg új csapatjátékokat, tudjanak csapatban versenyezni, sajátítsák el a sportszerűség szabályait. Fejlődjön vízbiztonságuk, mozgáskoordinációjuk és állóképességük. Örömteli alkotótevékenységekkel és élményalapú tanulással fejlődjön kreativitásuk, figyelmük és emlékezetük. Bővüljön szókincsük, tudatosan használják a kommunikációs és metakommunikációs jelrendszer alapformáit. Legyenek képesek összegzésre, értékelésre.
Nevelési célok
Életkoruknak megfelelően hozzanak saját döntéseket, és vállalják ezek következményeit. Tudjanak befelé figyelni, tapasztalják meg a játékos önfelfedezést. Fejlődjön önállóságuk, pozitív gondolkodásuk, képzelőerejük és szabad kifejezőképességük. Aktívan vegyenek részt dramatikus játékban. Erősödjön együttműködési, problémamegoldó és alkotóképességük. Szerezzenek élményeket a közösségi tevékenységekben, erősödjön a csoportkohézió.
Ismeret
Megismerik az „Egy mindenkiért, mindenki egyért” jelmondat üzenetét. Fejlődik ön- és társismeretük, mások iránti felelősségtudatuk. Új mozgásos szabály- és ügyességi játékokat ismernek meg, és megtapasztalják saját fizikai teljesítőképességüket. Örömteli alkotótevékenység és élményalapú tanulás során megismerik a tárgytervezés és kivitelezés folyamatát. Dramatikus játékok során tudatosan használják a kommunikációs és metakommunikációs jeleket. Megismerik a rendszerezés alapjait, az összegzés szabályait.
Készség
Fejlődik problémamegoldó, együttműködési, mozgáskoordinációs és állóképességük. Kreatív ötleteikkel hozzájárulnak a csoportkohézió kialakításához és erősödéséhez. Fejlődik kézügyességük és alkotó fantáziájuk. Képessé válnak az elmélyült alkotásra, befelé figyelésre, valamint kreatív alkotást önállóan létrehozni. Képessé válnak egy-egy szerep vagy önálló szövegelem létrehozására, dramatizálásban történő részvételre. Képesek tanulságokat megfogalmazni a hét eseményeiről.
Attitűd
Nyitottá és pozitívvá válnak a csapatban végzett tevékenységek által. Társaikkal örömmel és felszabadultan együttműködnek. Szívesen vesznek részt alkotó folyamatokban, valamint izgalmakat ígérő versenyjellegű programokban, ahol lehetőségük nyílik képességeik kibontakoztatására. Sportszerűen és empátiával viselkednek társaikkal. Érdeklődéssel fordulnak a mozgásos, ügyességi és szellemi versenyfeladatok felé. Örömmel vesznek részt olyan tevékenységekben, amelyek gondolkodást és kézügyességet igényelnek.














